آیا می‌توان تلفن همراه را با استفاده از برق مسجد شارژ کرد؟

آیا می‌توان تلفن همراه را با استفاده از برق مسجد شارژ کرد؟
احکام مسجد،حق الناس

احکام دینی ، آیا می‌توان تلفن همراه را با استفاده از برق مسجد شارژ کرد ، هر چند استفاده از امکانات مسجد در امور شخصی و مخالف با جهت وقف، جایز نیست، ولی اگر در موردی اطمینان به رضایت واقف و متولی شرعی مسجد باشد، اشکال ندارد.

سوال: آیا می‌توان تلفن همراه را با استفاده از برق مسجد شارژ کرد؟

هر چند استفاده از امکانات مسجد در امور شخصی و مخالف با جهت وقف، جایز نیست، ولی اگر در موردی اطمینان به رضایت واقف و متولی شرعی مسجد باشد، اشکال ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

اگر مخالف با جهت وقف بوده و یا مغایر با مقررات مربوطه است جایز نمی‌باشد.

حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

در صورتی که اطمینان نوعی به رضایت متولی شرعی مسجد باشد، اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سوال مانعی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):

در فرض سوال استفاده از برق مسجد جایز نیست.

سوال: تقلّب در آزمون و مواد امتحانی مدارس، ورودی دانشگاه ها، برای تعیین شغل و اعطای مدرک و... چه حکمی دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

تقلب جائز نیست.

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

جایز نیست.

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

جایز نیست.

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

جایز نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

ج) تقلب در امتحان در هر حال جایز نیست.

سوال: با توجه به اینکه امروزه برای سیگار مضرات زیادی ثابت شده و نیز، کشیدن آن در بین عموم، موجب آزار و اذیت مردم می شود، لطفا بفرمایید کشیدن سیگار چه حکمی دارد؟

امام خمینی(ره):

سیگار کشیدن حرام نیست اگر چه بهتر است نکشند.

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

استعمال تریاک و مواد مخدر اگر به اعتیاد منجر شود حرام است همچنین سیگار در صورت داشتن ضرر معتنی به (قابل توجه)

سوال: استعمال دخانیات در اماکن عمومی موجب آزار و اذیت دیگران و نیز ضرر بدنی برای آن ها می شود آیا اقدام به این کار جایز است؟

اگر موجب اذیت است یا ضرر می زند و طرف راضی نیست، جایز نیست.

تابع میزان ضرر آن است. اگر دارای ضرر قابل ملاحظه ای باشد یا موجب اذیت دیگران گردد جایز نیست.

(دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری )

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

کسی که می داند سیگار برای او ضرر مهمّی مانند بیماری های مهلک دارد جایز نیست بکشد و سیگار کشیدن در جمع اگر کسی حاضر باشد که برای او ضرر مهمّی دارد مانند بیماران ریوی جایز نیست.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

برای هر کس ضرر قابل توجه داشته باشد جائز نیست.

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

چنانچه موجب اعتیاد شود جایز نیست و معتاد به آن در صورت عدم ضرر آن را ترک کنند.

آیة الله گلپایگانی(ره):

اگر در کشیدن سیگار گمان به ضرر دارد یا احتمال عقلانی به ضرر بدهد جایز نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

کشیدن سیگار و انواع دخانیات اگر به تصدیق اهل اطلاع ضرر مهمّی داشته باشد حرام است، ولی مواد مخدر مطلقاً حرام است.

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

اگر ضرر معتدبه (قابل توجه) داشته باشد جایز نیست.

چند استفتاء از مقام معظم رهبری دام ظله:

سوال: اگر مالى حرام یا شبهه‌ناک است ولى حق الناس نیست مى‌توان آن را خرج مواد غیر خوراکى و پوشاک کرد؟

ج) تصرف در مالِ حرام جایز نیست.

سوال: اگر شک داشته باشیم که مطلبى درست است یا نه و آن را به نقل از منبعى بگوییم، آیا مرتکب گناه شده‌ایم؟

ج) مى‌توانید چیزى را که اطمینان به صحّتش ندارید به نقل از منبع بازگو کنید.

سوال: اگر کسى در زندگى اشتباه کند، آیا خدا او را مى‌بخشد یا باید ناامید شد؟

ج) توبه حقیقى و جدى به پیشگاه خداوند غفار، موجب بخشیده شدن گناه (اگرچه کبیره باشد) مى‌شود و ناامید شدن از حضرت حق، خود گناه است ولى باید توجه داشت که اگر حق الناس در میان است، باید پرداخت شود و نیز چنانچه حق الله از قبیل قضاى نماز یا روزه بر عهده شخص است باید جبران شود.

 احادیث و سخنان بزرگان احکام دینی مطالب مذهبی داروخانه معنوی
 اخبار مذهبی اعمال مستحبی اعمال حج زندگینامه بزرگان

منبع : tebyan.net

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه