مجله اینترنتی | it-conf.ir

چگونه بر احساس افسردگی غلبه کنیم؟

کمبود آهن خود را با احساس خستگی، افسردگی، تحریک پذیری نشان می دهد. ریشه اصلی بسیاری از تغییرات خلق و خو کمبودهای تغذیه ای و تغییرات متابولیکی است. کاهش احساس بی قراری و افسردگی با مصرف منظم ۱۰ ریزمغذی به خبر خوب این است که سوای مصرف داروهای ضد افسردگی، راه های آسانی برای مقابله با این کمبودها وجود دارد:. آهن: رایج ترین کم خونی، مرتبط با کم خونی فقر آهن است که بسیاری از زنان، از آن رنج می برند. کمبود آهن خود را با احساس خستگی، افسردگی، تحریک پذیری نشان می دهد. آهن مورد نیاز روزانه را می توان از منابعی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و دانه های کدو ت

ادامه مطلب ...
با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنیم؟

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که صدمات روحی بسیاری برای افراد باقیمانده دارد‎. زلزله یکی از بلایای طبیعی است که صدمات مالی، جانی و علی الخصوص روحی بسیاری برای افراد باقیمانده دارد. چطور باید با غم و اضطراب پس از زلزله کنار آمد؟. پژوهش ها نشان داده اند ترغیب مردم به آشکارسازی آسیب ها و دردهای ناشی از حوادثی همچون زلزله به صورت خاطره نویسی یا بیان آنها، به سلامت و بهبودی روانی آنان منجر می شود. امینی کاشانی یک کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی با اشاره به اینکه رویدادهای آسیب‌زا مانند زلزله بسیار مخاطره آمیز و فراتر از تجربه های معمول افراد هستند ،

ادامه مطلب ...
9 راهکار فوری برای افزایش انرژی روزانه

برای افزایش انرژی پیاده‌روی ده دقیقه‌ای در هر روز را فراموش نکنید‎. گاهی اوقات مشکل احساس ضعف در بدن در کمبود خواب است، اما عادت‌های ورزشی یا غیر ورزشی نیز ممکن است باعث کاهش سطح انرژی بدن شوند. به طور حیرت انگیزی هر چیزی مثلاً اینکه چگونه میز کارتان را بچینید و تزیین کنید نیز بر سطح انرژی اثرگذارند و ممکن است به حفظ انرژی شما یا افزایش سطح انرژی شما کمک کند. برخی از این موارد را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. 1- صبحانه بخورید. خوردن صبحانه مقوی شما را در طی روز هشیارتر نگه می‌دارد. در مطالعه‌ای که در دانشگاه کاردیف انجام شد نشان داد افرادی ک

ادامه مطلب ...
چرا شاد بودن برای سلامتی خوب است؟

شاد بودن روی سلامت عمومی هم تاثیر می‌گذارد‎. شاد بودن نه تنها به این معنی است که احساس رضایت می‌کنید یا خوشبین هستید، بلکه بنابر تحقیقات انجام شده، شاد بودن روی سلامت عمومی شما هم تاثیر می‌گذارد. تعرف و معیار دقیق شادی می‌تواند گوناگون باشد، اما به طور کلی به عنوان حسی از رضایت و داشتن ِ حال خوب تلقی می‌شود. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند روی شاد بودن فرد اثر بگذارد: ژنتیک، محیط، استرس و . برخی از عوامل مانند ژنتیک، تحت کنترل ما نیستند اما مطمئنا جنبه‌های دیگری هم وجود دارد که برای شاد بودن می‌توانیم آنها را کنترل کنیم. شاد بودن به غیر از

ادامه مطلب ...
گفتن این جملات پس از ۴۰ سالگی، ممنوع!

با افزایش سن، افراد حس بهتری نسبت به خود و زندگی اطراف شان پیدا می کنند‎. زمانی که وارد دهه 40 سالگی زندگی مان می شویم، احساس می کنیم که دوران جوانی خود را پشت سر گذاشته ایم، به همین دلیل خود را از بسیاری کارها محروم می کنیم. اما هیچ قانونی برای بایدها و نبایدهای ما وجود ندارد. ما از این که وارد مرحله جدیدی از زندگی مان شده ایم، نه تنها نباید خودمان را محدود کنیم، بلکه باید با خوشحالی تمام از این که یک شمع دیگر را نیز فوت می کنیم خوشحال باشیم. این کار برای من خیلی دیر است. شاید به فکر تغییر شغل، تغییر محل زندگی، تغییر ظاهر و. باشید یا حتی بخ

ادامه مطلب ...
چه کنیم تا مغزمان دست از نگرانی بردارد؟

مغز ما جوری تنظیم شده که اول نگران شویم و بعد فکر کنیم. طبق گزارش موسسه‌ی ملی سلامت روان، بیش از 18 درصد از آمریکایی‌ها از اختلال اضطرابی رنج می‌برند که نگرانی بسیار زیاد یا تنش تلقی شده و اغلب منجر به سایر علائم فیزیکی می‌شود. آیا می‌دانستید که ما دو مغز داریم؟. بله درست است؛ از نظر ساختاری ما یک مغز داریم، اما از لحاظ ادراکی، دو مغز داریم. یک مغز متفکر و دیگری مغز غیر متفکر!. مغز ما جوری تنظیم شده که اول نگران شویم و بعد فکر کنیم. دانشمند مغز، جوزف لیدوکس در دانشگاه نیویورک، این موضوع را خوب خلاصه می‌کند: ارتباط‌های که از سوی سیستم‌های هیجا

ادامه مطلب ...
زلزله با سلامت روان ما چه می‌کند؟

عقل سالم حکم می‌کند که همیشه برای هر حادثه‌ای آماده‌ باشیم. عقل سالم حکم می‌کند که همیشه برای هر حادثه‌ای آماده‌ باشیم. حداقل فایده این کار آن است که ذهن‌مان از لحاظ روانی برای حوادث غیرمترقبه و اتفاقات بعد از آن آماده می‌شود. سراغ دکتر ابراهیمی مقدم، روان‌شناس، رفته‌ایم تا از او در این خصوص بپرسیم. آقای دکتر! آیا این احساس ترسی که خیلی‌ها درباره زلزله احتمالی دارند، طبیعی است؟. ببینید؛ ما غالبا در برابر عواطف‌مان احساس درماندگی می‌کنیم. شاید در عین حال که می‌دانیم در امان هستیم احساس ترس هم بکنیم و در مواجهه با تهدیدهای جزیی وحشت‌زده شویم.

ادامه مطلب ...
با حسرت های زندگیمان چه کنیم؟

زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید ثانیه‌ای از آن را به حسرت بگذرانید. زندگی کوتاه‌تر از آن است که بخواهید ثانیه‌ای از آن را به حسرت بگذرانید با این‌حال حسرت و پشیمانی دومین احساس منفی رایجی است که اغلب هر روز آن را احساس می‌کنید. انسان همان زمانی که مفهوم «ای کاش» را می‌‌شناسد احساس پشیمانی را تجربه می‌کند. اغلب ما به جای استفاده از آنچه در اختیار داریم در آنچه گذشته و از دست رفته غوطه می‌خوریم. ‏روان‌شناسان بر این باورند که آنقدرها هم بد نیست اگر هر از چند گاهی به این فکر کنید که چه می‌شد اگر کارها جور دیگری پیش می‌رفت. اما چیزی که مهم اس

ادامه مطلب ...
پست‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی راجع به شما چه می‌گویند؟

با اینکه شبکه‌های اجتماعی مردم را به هم متصل‌تر می‌کنند اما چالش‌های جدیدی ایجاد میکند‎. آنچه بصورت آنلاین پست می‌کنید و نحوه‌ی استفاده‌تان از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام چیزهای زیادی راجع به شما فاش می‌کند. در حقیقت مطالعات زیادی ارتباط شبکه‌های اجتماعی با سلامت روان، سلامت بدن، توانایی فکری فرد و غیره را عنوان کرده‌اند و با اینکه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مردم دنیا را به هم متصل‌تر می‌کنند اما چالش‌های جدیدی را هم ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که کسانی که بیشتر وقت‌شان را در اینستاگرام ص

ادامه مطلب ...
چطور جلوی احساس حسادت خواهر و برادرها را به یکدیگر بگیریم؟

رفتارهای خواهر و برادرها زمینه بسیار مستعدی برای رشد حسادت است‎. حضور خواهر یا برادر در خانواده به معنای فرصتی کمتر برای دیگر فرزندان است؛ این وضعیت مدام این پیام را به کودک می دهد که ارزش خود را اندازه گیری کند. وظیفه ما به عنوان پدر و مادر این است که به فرزندمان کمک کنیم احساس خوبی درباره خودش داشته باشد، از موفقیت هایش احساس رضایت کند و در عین حال این شهامت را داشته ‏باشد که از داشته ها و موفقیت های خواهر و برادرش هم خوشحال شود. اما چطور می شود جلوی پرورش احساس حسادت خواهر و برادرها را به یکدیگر گرفت؟. جمله های حسادت زای والدین. به طور مثا

ادامه مطلب ...
۱۰ راه برای کمک به کسی که قصد خودکشی دارد

خودکشی مثل هر مساله دیگری،‌ ریشه‌های متعددی دارد و یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد‎. هیچ کدام از شهرهای بزرگ ایران،‌ خط تماس اضطراری برای خودکشی ندارند،‌ حق ویزیت روانشناسان و مشاوران آنقدر گران است که قرارهای ملاقات با آنان را به طبقات خاصی از جامعه محدود می‌کند و در حالی که خیلی‌ها تمایل دارند بگویند مقصر افزایش اخبار خودکشی، رسانه‌هایی هستند که اخبار این حوادث را پوشش می‌دهند، نباید فراموش کرد که خودکشی هم مثل هر مساله دیگری،‌ ریشه‌های متعددی دارد و یک‌شبه و بدون مقدمه اتفاق نمی‌افتد. اما چه کنیم اگر فهمیدیم که یکی از دوستان یا آشنایان و نزدیکانمان به

ادامه مطلب ...
چرا نمی‌توانیم از شر «افکار ناخواسته» رها شویم؟

توانایی ما برای کنترل افکارمان ستون تندرستی ما محسوب می‌شود‎. محققان در پژوهشی به این سوال پاسخ داده‌اند که چرا برخی افراد نمی‌توانند افکار ناخوشایند را در ذهنشان سرکوب کنند: این احتمال وجود دارد که مغز آنها فاقد نوعی ماده شیمیایی خاص برای نیل به چنین هدفی باشد. بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای که بتازگی در Nature Communications منتشر شده، در حالی که برخی افراد گاهی نمی‌توانند افکار ناخوشایندی را مهار کنند که در سرشان می‌چرخد، محققان گفته‌اند ممکن است چنین موضوعی صرفا برای کسانی خطرناک باشد که مبتلا به افسردگی، اسکیزوفرنی و PTSD هستند. مایکل اندرسون

ادامه مطلب ...
بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از كجا می‌آید؟

صبح روز تعطیل باید بیرون بزنید. ماجرا از همان میز صبحانه شروع می‌شود. یک نفر به کمرنگ بودن چای ایراد می‌گیرد. نفر بعدی، دوست داشته تخم‌مرغ عسلی بخورد، اما زمان از دست رفته و تخم‌مرغ عسلی به تخم‌مرغ سفت تبدیل شده است. نفر بعدی دلش عسل و خامه می‌خواسته اما خامه تمام ‌شده و کسی هم، حتی خودش، فراموش کرده‌ که باید خامه بخرد. دیگری از سرد بودن نان ایراد می‌گیرد و نفر بعدی. این ماجرا ادامه دارد و همه با چهره‌هایی گرفته و پکر، لقمه‌ها را به اجبار به دهان می‌برند. بعد از صبحانه، بحث ادامه پیدا می‌کند، چون هیچ یک از اعضای خانواده نباید سر ساعت مشخص

ادامه مطلب ...
درمان اختلال «کم توجهی – بیش فعالی» بدون دارو

برای بچه‌های بیش‌فعال، رفتاردرمانی، انتخابی عالی است. خواهرم و همسرش تصمیم گرفتند برای کنترل اختلال بیش‌فعالی پسرشان از دارو استفاده نکنند. این یک تصمیم شخصی است که آنها مدتهاست گرفته‌اند و به آن پایبندند. آنها از افرادی که شیوه دارویی را به‌کار می‌برند حمایت می‌کنند اما این راهکار را برای پسرشان پاسخگو نمی‌دانند. در اینجا چهار روشی را که این دو برای مدیریت بیش‌فعالی پسرشان به‌کار می‌برند می آورم:. مکمل‌های روغن ماهی. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ مانند EPA و DHA می‌باشد. مکمل‌های امگا۳ عموما به‌عنوان “عذای مغز” شناخته می‌شود زیرا توانایی

ادامه مطلب ...
اضطراب را بدون دارو دور کنید!

تجربه اضطراب طبیعی است ولی نوع شدیدش می‌تواند همراه با مشکلات جدی سلامت باشد‎. تجربه درجاتی از اضطراب طبیعی است ولی نوع شدید و مزمن آن می‌تواند همراه با مشکلات جدی سلامت باشد. برای جلوگیری از اضطراب‌های رایج در زندگی که هنوز نیازی به درمان‌های دارویی ندارند، راهکارهای زیادی پیشنهاد شده است:. مصرف عصاره اسطوخودوس: بیمارانی که در مطب در انتظار نوبت خود هستند با استشمام رایحه اسطوخدوس راحت‌تر این زمان را تحمل می‌کنند. برخی از دانشجویان نیز اعلام کرده‌اند این رایحه در طول امتحان به آنها آرامش می‌دهد. در یک تحقق آلمانی مشخص شده که عصاره اسطوخدوس ب

ادامه مطلب ...
آموزش گام به گام مدیریت مالی شخصی

علم مدیریت مالی چیزی فراتر از ریاضیات و کار با اعداد و ارقام است‎. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که بیش از بیست دقیقه با شخصی درباره مدیریت پول و عادت های درست مالی صحبت کرده باشید و این عبارت را شنیده باشید: «ای کاش این مسائل را در مدرسه به ما آموزش داده بودند». بله، ما هم همین طور فکر می کنیم. تصور کنید که در جامعه امروز ما آموزش مفاهیم مالی به صورت درست در سنین پایین چقدر می تواند در تصمیمات ما در بزرگسالی کمک کننده و اثربخش باشد. ممکن است تصور کنیم که علم ریاضی می تواند در این خصوص به ما کمک کند. البته که علوم ریاضی به عنوان پیش نیاز عل

ادامه مطلب ...
عذرخواهی کردن زیاد، خوب است یا بد؟

افراد زیادی فکر می کنند در مکالمات روزنانه خود زیادی عذرخواهی می کنند. آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که زیاد عذرخواهی می کنند؟ نمی دانید؟ خب، سعی کنید وقت هایی که عذرخواهی می کنید، مچ خودتان را بگیرید. مثلا وقتی کسی به گوشی موبایلش خیره شده است به شما برخورد می کند، وقتی گارسون رستوران برای تان نوشیدنی اشتباهی می آورد یا وقتی یک نفر کیفش را روی تنها صندلی خالی مترو گذشته است، شمایید که می گویید معذرت می خواهم؟ اگر این طور است، بقیه این متن را بخوانید. اول از همه این که شما تنها نیستید. افراد زیادی فکر می کنند در مکالمات روزنانه خود زیادی

ادامه مطلب ...
مواد غذایی که به شما کمک می کند با افسردگی فصلی مقابله کنید

با تغییر رژیم غذایی در فصل های سرد می توان احساسات منفی را از خود دور کرد‎. وقتی وارد فصل های خنک سال می شویم، کوتاه شدن روزها، تاریک شدن زودهنگام و سرد شدن هوا، گاهی دست به دست هم داده و باعث ایجاد احساس افسردگی می شود. اما قرار نیست این حس باقی بماند. با تغییر رژیم غذایی و خوردن غذاهای مناسب در این فصل ها به خوبی می توان این احساسات منفی را از خود دور کرد. ۱ ) مواد غذایی که دارای امگا ۳ هستند. امگا ۳ موجب می شود سروتونین بیشتری در مغز تولید شود. سروتونین ماده ایست که محققین آن را به تغییر خلق و خو متصل می دانند و کمبود آن موجب افسردگی می ش

ادامه مطلب ...
کی باید مشاوره برویم؟

مشاوره، یک جریان یادگیری است که از طریق رابطه بین دو نفر صورت می‌گیرد. در ایران اما حضور در جلسات مشاوره پیش و پس از ازدواج هنوز انقدر جا نیفتاده است. متأسفانه این باور غلط که هرکس پیش روانشناس می‌رود حتماً بیمار است و مشکل روانی دارد به شدت در جامعه پر رنگ است. در همه دنیا پیش از ازدواج و حتی بعد از آن در طول زندگی مشترک، زوج‌ها به طور مرتب یا مقطعی به مشاور و روانشناس خانواده مراجعه می‌کنند. علت این امر همیشه وجود یک مشکل عمده و لاینحل نیست، بلکه در اکثر موارد برای جلوگیری از بروز اختلاف، انتخاب‌های غلط و پیدا کردن راه حل صحیح برای مشکلات ا

ادامه مطلب ...
10 راهبرد برای افزایش بهره‌وری مغز

برای حفظ عملکرد ذهنی بهینه نیازمند حفظ سطح قند خون پایدار هستید. گلوکز به عنوان سوخت مغز عمل می کند. از این رو، برای حفظ عملکرد ذهنی بهینه نیازمند حفظ سطح قند خون پایدار هستید. در طول روز مصرف سه وعده غذایی و دو میان وعده کوچک را فراموش نکنید، که هر یک باید ترکیبی از پروتئین و کربوهیدارت های پیچیده باشند. برخی افراد در زندگی خود بسیار موفق هستند. اگرچه آنها به طور معمول افرادی باهوش، باانگیزه و موفق هستند، اما همواره با تمام توان و در بهترین شرایط خود کار نمی کنند. آنها نیز همانند انسان های دیگر گاهی اوقات خستگی، ناتوانی و دشواری در تمرکز ر

ادامه مطلب ...

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه